update 31 change of plans

10 maart 2013 - Kochi, India

Yes voor het eerst olifanten gezien in India. Tijdens mijn eerste georganiseerde toeristische uitje in India: varen door de backwaters in Kerala, kon ik na afloop, met mijn Amerikaanse rickshawgenoot tegen extra betaling een festival bijwonen. 25 getooide olifanten, trommelaars, meisjes in hun prachtigste sari's en een boel dronken mannen die helemaal wild werden en 1 of ander groot gevaarte in de lucht tilden onderwijl luide oerkreten uitkramend. Een bizarre ervaring. Tja en dan heb ik een zeer ondoordachte, maar compleet gevoelsmatige actie ondernomen en een (veel te dure) ticket naar Jammu geboekt. Ik had namelijk ineens zin om de dharmalaya silent and work retreat via sanghaseva.org te volgen in de buurt van het plaatsje Bir,  helemaal in het noorden van India. Klein probleempje, Tinus heeft niet even rustig nagedacht en afgewacht of er uberhaupt wel plaats is en het doorgaat. Ander probleempje. Ik heb echt al mijn warme kleren achtergelaten of naar huis gestuurd, dus hopelijk is het daar niet al te koud meer(want het ligt nog noordelijker dan Nepal). Dus op hoop van zegen. Ditmaal eens per vliegtuig. Vandaag zat ik ruim 3 uur in de trein, waar ik weer eens getuige was van de Indische mentaliteit. Iedereen eet in de trein en al het afval wordt zo uit het raam gekieperd. Echt door iedereen, dat is de normaalste zaak van de wereld. Ik weet niet wat er met mijn opgespaarde afval wat ik dan in de afvalemmertjes van de hotels deponeer gebeurt, maar het voelt beter. Overmorgen vlieg ik. Weer op weg naar de Himalaya.